تبلیغات
♥ دنیـــــــــای تربیت ســــــــــــلام ♥ سایت شخصی سیده زهرا عسکری
09:07 ب.ظ
5249
روشهای مطالعه و یادگیری

      آسیب شناسی مطالعه در دانش آموزان و شیوه های كنترل آن

   

معمولا همه می گویند: مطالعه كنید، مطالعه مهم است، زیاد بخوانید و ... اما كمتر به ما شیوه مطالعه را می آموزند. یكی از عواملی كه باعث افت تحصیلی می شود، مشكلات نحوه مطالعه و یادگیری است. یكی هنگام مطالعه راه می رود، یكی بلند می خواند، یكی با چشم می خواند و ... خیلی ها اعتراض دارند كه وقت زیادی صرف مطالعه می كنیم ولی چیزی یاد نمی گیریم! به اختصار برخی آسیبهای عمده مطالعه آورده می شود:

 1 ـ بلند خوانـــی هنگام مطالعــــه :

بلند خوانی باعث می شود ماهیچه های زبان و فك مدام حركت كنند, تار های صوتی پیوسته منقبض و منبسط می شود و این فعالیتها فرد را خسته می كند و در اثر تكرار, موجب زدگی نسبت به مطالعه خواهد شد. 

 

2 ـ مطالعه كردن در حین راه رفتن عامل خستگی زود هنگام و كاهش زمان مطالعه است.

كاهش تمركز, مهمترین مشكل در در این مو رد می باشد چرا كه فرد باید مواظب دیوار, جداول, سنگ و غیره باشد و این موجب عدم تمركز هنگام مطالعه است.

25.gif 

3ـ مطالعـــه در كنار وسایل صوتــــی:

واقعیت این است كه گوش دادن به برنامه های صوتی مثل یك قطعه موسیقی كه از ضبط صوت پخش می شود یا برنامه ای كه از تلویزیون دریافت می گردد, باعث تقسیم فعالیت های ذهنی آدمی به دو بخش می شود یكی متوجه مطالعه كتاب و دیگری متوجه برنامه ای كه می شنود. به هر حال هر نوع سر و صدای مزاحم, عامل عدم تمركز حواس هنگام مطالعه می باشد.

 

4ـ خــــواندن بیش از حد:

دختران معمولاً بیش از پسران درس می خوانند و شاید یكی از عوامل موفقیت آنان باشد اما افرادی كه بیش از حد درس می خوانند از شدت حالات عصبی خود رنج می برند و اظهار خستگی و زدگی می نماید. علت خواندن بیش ازحد می تواند, رقابت زیاد, جواب دادن عین مطالب كتاب در امتحان, احتمال تصحیح برگه ها توسط دبیران سختگیر و ... باشد كه با توضیح دبیران مبنی بر اینكه رساندن مفهوم و یادگیری ارزشمند تر از حفظ مطالب است, رفع می گردد.

 

5ـ در شـــروع مطالعه از ساده به مشكــــل خواندن:

فردی كه ابتدا خسته نیست دروس یا مطالب ساده را می خواند و هنگامی كه خسته می شود سراغ مطالب و دروس مشكلتر می رود و این باعث می شود كه در اثر درك نكردن, از مطالعه دلسرد شود. اینجا مناسبتر است ابتدا مطالب سنگین تر خوانده شود تا در صورت خسته شدن, مطالعه مواد دروس ساده , مشكل را افزایش ندهد.

 

6ـ بی وقفـــه خواندن:

اینگونه افراد, زمان استراحت كردن را اشتباهاً به معنای زمان از دست رفته می دانند نه فرصتی برای تمدد اعصاب و افزایش بازدهی . همچنین از تاثیر استراحت در امر یادگیری غافلند. زمان استراحت بین مطالعه در افراد مختلف ممكن است به نتیجه مطلوبی رسید مثلاً بار اول یك ساعت و نیم وطالعه و 20 دقیقه استراحت, بار دوم یك ساعت و ربع مطالعه و 30 دقیقه استراحت , بار سوم یك ساعت مطالعه و 40 دقیقه استراحت.

 

7ـ حفظ كـــــردن طوطـــــی وار:

معمولاً مطالبی كه فهمیده می شود پایدار تر از مطالب حفظ شده است. همچنین در مطالب فهمیده شده, تفكر و تعقل دخالت دارند و در مطالب حفظ شده تكرار.

 

8ـ وجود اضطــــراب:

اضطراب ترس مبهم است و در صورت غیر معمول, مشكلی جدی برای امر مطالعه و یادگیری است.

 

9ـ وســــواس در مطالعـــه:

فرد یكبار مطلبی را می خواند و بعد دچار تردید می شود كه آیا آنرا خوب فهمیده است یا نه. مجدداً به مطالعه همان مطلب می پردازد و تردید مجدد او را به مطالعه دوباره سوق می دهد و این جریان آنقدر ادامه می یابد تا فرد را خسته می كند. كاهش فشار های روانی این افراد توسط والدین و معلمان و مشاوران, مفید است.

 

10- ابتـــــلا به افسردگـــــــی:

افسردگی نوعی بیماری خلقی می باشد كه همراه با افت فعالیتها و تلاش های فرد مبتلا, خستگی و یاس است. فرد افسرده به سمت كتاب درسی میرود و آنرا باز می كند, ولی حوصله خواندن را در خود نمی یابد و دچار كاهش تمركز است با درمان افسردگی, تمایل به مطالعه و یادگیری افزایش می یابد.

 

                                            منبع : سایت گروه آموزش و پرورش


طبقه بندی: مطالب علمی،