تبلیغات
♥ دنیـــــــــای تربیت ســــــــــــلام ♥ سایت شخصی سیده زهرا عسکری
11:32 ب.ظ
5256
برخى لباس‌هایى كه پوشیدن آن حرام است به شرح زیر است :
  • برخى لباس‌هایى كه پوشیدن آن حرام است به شرح زیر است :
(اوّل:) پوشیدن لباس‌هایى كه از ابریشم خالص اس
  • (اوّل:) پوشیدن لباس‌هایى كه از ابریشم خالص است و همچنین لباس‌هاى طلاباف (و هر آنچه زینت طلا دارد)، بر مردان حرام است. و نیز احتیاط آن است كه عرقچین و كیف دستى و چیزهاى كوچكى كه نمى‌توان با آن عورت را پوشاند از ابریشم خالص نباشد. همان‌گونه كه احتیاط آن است كه اجزاى لباس، حتّى نوارهایى را كه در حاشیه لباس مى‌دوزند از ابریشم خالص نباشد. و چنانچه كسانى بخواهند لباس حریر بپوشند، بهترین راه آن است كه چیزى با ابریشم مخلوط كنند؛ به هر نسبتى كه باشد ولى سزاوار است نسبت آن ده به یك یا بیشتر باشد. و اگر مجموع تار یا مجموع پود[1] آن غیر ابریشم باشد بهتر است. و سزاوار است كه ولىّ، پسران نابالغ خود را از پوشیدن لباس‌هاى ابریشمین و طلاباف منع كند.
    (دوم:) لباس‌هایى كه از پوست حیوان مرده تهیّه شده، هر چند آن را دبّاغى كرده باشند.
    (سوم:) لباس‌هایى كه از پوست حیوانات حرام گوشت تهیّه شده، هر چند حیوان را به طریق شرعى ذبح كرده باشند. حتّى اگر یك تار موى حیوان حرام گوشت (مانند گربه) در لباس یا بدن نمازگزار باشد حرام است. (در این زمینه به روایات زیر توجّه كنید:)

    لباس ابریشمین
    1. در روایت معتبرى آمده است كه رسول خد صلی الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمود : «انگشتر طلا در دست نكن و لباس ابریشمین نپوش كه این هر دو، زینت و پوشش تو در بهشت است».[2]
    2. و در سخنى دیگر، به آن حضرت فرمود: «لباس ابریشمین نپوش كه اگر بپوشى، خداوند پوست تو را به آتش مى‌سوزانَد».[3]


    زیورآلات طلا ونقره
    1. در حدیث است كه از امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا بر مرد جایز است خانواده‌اش را با زیورآلات طلا بیاراید؟ حضرت فرمود: «براى زنان و دختران اشكال ندارد، ولى براى پسران جایز نیست».[4]
    2. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمود: «پدرم امام باقر علیه السلام فرزندان (دختر) و همسران خود را به زیورآلات طلا و نقره مى‌آراست و مى‌فرمود : اشكالى ندارد».[5]

    [1] . نخ‌هاى عمودى پارچه «تار» ونخ‌هاى افقى آن «پود» نامیده مى‌شود.
    [2] . خصال، ج 2، ص 375؛ بحارالأنوار، ج 83، ص 248، ح 8.
    [3] . علل الشرایع، ج 2، ص 348، باب 57، ح 3؛ كتاب من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 164، ح 774.
    [4] . سرائر، ج 3، ص 636؛ وسائل الشیعه، ج 3، ص 412، ح 1. هدف اسلام از این كار، مبارزه با تجمّل‌پرستىوخوى اشرافیگرى است.
    [5] . كافى، ج 6، ص 475، ح 2؛ بحارالأنوار، ج 66، ص 539، ح 49.


    طبقه بندی: احکام شرعی،